5
Dec
2018

ניסיון האושר 

מאת שגית שלמה, שומרת המנגינות

“חיפוש האושר הינו מונח מופרך. ככל שנתאמץ למצוא אותו, כן יחמוק מאתנו..” (פאברי,1983)

נראה שלשאת (או לחוות) אושר לא פחות קשה לעיתים מלשאת קושי, כאב וסבל. 

אולי הסיבה טמונה בחמקמקותו של האושר, בארעיותו, בפחד לאבד אותו כשכבר חשים שהנה הוא בידינו.

אולי זה אף קשור ליחסיות שלו, ללעומתיות שהוא מחזיק בהעדר הגדרה מדויקת שלו. 

אולי מראש הוא משהו בלתי מושג ולכן מלווה בתסכול גדול? 

עם זאת מי מאתנו לא מבקש אותו? לא חותר חיים שלמים להגיע אליו? להשיג אותו ולו לרגע קט? 

מיהו אותו האושר? מה הוא נושא בחובו? וכיצד הוא מתכתב עם עולם המשמעות? 

הפעם אצעד בצעדים קטנים ומדודים, לפי הסדר, פיסה פיסה 

עם השיר “ניסיון”/ לאה גולדברג, כיאה לאושר אמיתי, או לפחות לשיר אמיתי. 

 

ניסיון /לאה גולדברג 

 לך נשבעתי, אל עליון 

ולא אדע האקיים 

איך אעמוד בניסיון 

ניסיון האושר השלם 

איכה תכיל עיני האור 

ידי רפות, ידי הוזות 

איכה אשא ולא אשבור 

שמחה כזאת, ברכה כזאת 

מכובד עול איך לא אפול 

איך לפניך אתייצב 

זקופה גדולה נושאת בעול 

של אושר אנושי שלו

לשמיעת השיר ביוטיוב לחץ כאן 

 

“לך נשבעתי, אל עליון / ולא אדע האקיים

 שני דברים עולים בי עם קריאת שורות אלה: 

האחד, שהחתירה לאושר וחווית האושר הן דיאלוג פנימי עם האל, כל אדם והאלוהים שלו, אך מה שמשותף לכולם שהוא מצריך גיוס משאבי רוח, אמונה, התעלות.   

והשני, שהאושר לא מגיע מעצמו והוא מצריך התחייבות , עבודה קשה, חשיבה, מאמץ, התמדה, כפי שכותב דר’ טל בן שחר: “אושר הוא חווית הטיפוס אל הפסגה” (בן שחר, 2008)

לכן הדוברת אינה יכולה להבטיח שיעלה בידה לקיים את שבועתה ולהשיג אותו. 

“איך אעמוד בניסיון / ניסיון האושר השלם” 

מדוע בעיני הדוברת “האושר השלם” הוא ניסיון? 

אולי כי היא לא באמת מאמינה שהוא קיים? 

אולי כי ברור לה שאושר מעצם הגדרתו ניכר בחלקיותו? 

נדמה לי שהרצון שלה להוכיח את עצמה, להתריס למול החיים, להתרומם, 

חזק יותר מהחשש שמא לא תשיג את אותו אושר מיוחל,

אך זה לא מונע את הפחד מכישלון.

“איכה תכיל עיני האור/ ידי רפות, ידי הוזות

ממה בעצם חוששת הדוברת? מחוסר היכולת להכיל את האור? נשמע קצת מוזר בקריאה ראשונה. בקריאה חוזרת נדמה לי שהחשש הוא מהסינוור מאותו אור, משכחה עצמית. היא מדברת על “הזיה”- אזור של תעיה, של אובדן דרך וחולשה (“ידי רפות”) בחוויה ההארה הזאת. כלומר: חשיפה מוגזמת לאור טומנת בחובה סכנת עיוורון. 

“איכה אשא ולא אשבור/ שמחה כזאת, ברכה כזאת”

היא ממשיכה ומפרקת את אותו האושר למרכיביו- לאחר שהתייחסה אל האור שבו מציגה גם שמחה וברכה, ושוב חוזרת על הקושי להחזיק אותם, חלילה לא לקלקל, לא לחבל, לא להרוס  (“איכה אשא ולא אשבור” ). אולי דווקא הפירוק, השיח הבלתי פוסק אודות האושר (ופחות העשייה) הוא הסיבה להעדרו או כפי שכותבת הלוגותרפיסטית אליזבת לוקאס “אנו מרבים לדבר על הרדיפה אחר האושר- ומוצאים מעט מאד אושר בליבותיהם של בני זמננו!” (לוקאס, 1988)

“מכובד עול איך לא אפול/ איך לפניך אתייצב” 

כאן נראה לי כי הדוברת מספקת סוג של הסבר לחששה להכשל ב”ניסיון האושר השלם”. היא טוענת שזאת חוויה של עול כבד, של נטל שהוא מעל למידותיה, שהיא אינה ראויה לו משום קטנותה האנושית אל מול הנשגב, כמו רוצה לומר יודעת את מקומי ועליי לגלות צניעות וענווה בו. האושר השלם הוא באלוהות ואינני יכולה לעולם להחליפה או לגעת בה במלואה. 

“זקופה גדולה נושאת בעול / של אושר אנושי שלו

לעומת הבית הראשון המסתיים ב”אושר שלם”, הבית האחרון נסגר ב”אושר אנושי שלו”. בפרשנות שלי גולדברג מרמזת כאן למה שיכול וראוי לו לאדם לעמוד בו – אושר אנושי. ועדיין גם הוא תובע ממנו מאמץ. 

 

לכל אורך השיר מבקשת הדוברת לגלות חוזק, להיות איתנה, לעמוד בזקיפות קומה למול אתגר האושר, וזה מכוון אותי לאחת ההגדרות הנפוצות היום של אושר מתחום הפסיכולוגיה החיובית מתוך ספרו של דר’ טל בן שחר: “אושר הוא חוויה המשלבת הנאה ומשמעות. אדם מאושר נהנה מרגשות חיוביים ובד בבד תופס את חייו כתכליתיים. (בן שחר,2008 )

אותה תכלית היא לב העניין בעולם המשמעות של פראנקל ורק כנגזרת של החתירה להשגתה יוכל האדם על פיו לחוות אושר: “אין אנו מסוגלים להתקשר באורח ישיר לאושר, אלא רק לפעולות או לאנשים המעניקים לנו אושר באמצעות מסירותנו למשימה מסויימת או לאדם אחר (פאברי, 1983).

ואחרון- מעניינת הקרבה האטימולוגית באנגלית לפי בן שחר בין רגש לתכלית ,המחייבת תנועה מהמקום שאני נמצא אל המקום אליו אני רוצה להגיע:

“באנגלית המילה המבטאת “רגשות” (emotions ) נגזרת מאותו השורש שנגזרה ממנו המילה “תנועה (motion). 

ההגדרות הללו והשיר של גולדברג נותנים למושג העלום, החמקמק והמתעתע הזה “אושר” המון כבוד ומאפשרים בעיניי לחוות אותו באמת. 

 

ביבליוגרפיה

בן שחר, ט’ (2008). באושר ובאושר- כיצד לחיות חיי סיפוק ושמחה. הוצאת מטר

לוקאס, א’ (1998). חיים משמעותיים -ספר לוגותרפי. הוצאת דביר.

פאברי, ג’ (1983) . המשמעות של חייך. ספריית פועלים.

 

הזכויות על תמונת הנושא שמורות לאתר Pixabay

You may also like

להקיץ אל המשמעות
עטור מצחך משמעות
לוגותרפיה – לא למבוגרים בלבד
פתרון חידת המשמעות – פרק ד

Leave a Reply