דלת הזיכרונות המאושרים

מאמר מרתק אשר דן בכוח המרפא ובחשיבות יכולתו של הלוגותרפיסט למצוא את הדלת אל מרחב זיכרונות האושר של המטופל לכן בחרתי לכנות את הפוסט כולו "דלת הזכרונות המאושרים". המאמר מאת ג'ון ה. מורגן עוסק תוך ליווי בדוגמאות ותהליכים אשר קשורים בעבודתו של הלוגותרפיסט בעבודה בתחום הגריאטרי אולם ניתן ללמוד ממנו על הכלל. הלוגותרפיה עוסקת ברוח האדם למרות שאינה מבוססת באופן ספציפי על אמונה והיא בעלת זיקה חזקה למודעות רוחנית, למציאות הטרנסצנדנטית העצמית שלו בטיפול הלוגותרפי בכלל ובטיפול בתחום הגריאטרי בפרט. 

כמו כן ולנוחות חלק מהקוראים, מצאתי לנכון להציג מס' פיסקאות מתוך המאמר בתרגום חופשי לעברית.

שלכם, דרור שקד

Pastoral Nurture of the Elderly:
The ‘Happy Memory’ in Geriatric Logotherapy
John H. Morgan

מתוך המאמר :

"לוגותרפיה היא סוג של ניתוח וטיפול פסיכותרפי המתמקד ברצון למשמעות. היא מושתתת על האמונה שהשאיפה למצוא משמעות בחייו היא הכוח המניע והמניע העיקרי, החזק ביותר בחוויה האנושית. מכונה גם האסכולה השלישית לפסיכותרפיה שנוסדה על ידי ויקטור פרנקל, האסכולה הראשונה והשנייה נוסדו על ידי פרויד, הנקראת פסיכואנליזה, ואדלר, הנקראת פסיכולוגיה אינדיבידואלית. לפי פרנקל, לחיים יש משמעות בכל הנסיבות, אפילו במצבים הכי גרועים. ומה שחשוב הוא לא משמעות החיים באופן כללי,  אלא המשמעות הספציפית של חייו של אדם ברגע נתון. המשמעות אינה "מומצאת" אלא "מתגלה".

"פרנקל אינו תומך או מתנגד לתפיסת עולם המבוססת על אמונה כשלעצמה, מבחינתו הרוחניות אינה קשורה לתפיסה ספציפית של דת כזו או אחרת. היכן שאמונה עוזרת לאדם לאורך היום, לפרנקל אין התנגדות לכך. פרנקל מתכוון ב"רוחניות" כמרכיב יסודי בטבע האנושי הוא היכולת של האדם לתחושת יראה, פליאה ומסתורין, אפילו יראת כבוד, בהערכת המשמעות, הערך והמטרה של חייו האישיים.." 

דלת הזיכרונות המאושרים

האתגר ביישום הלוגותרפיה על המטופל הגריאטרי – ה"רצון למשמעות" לא נחשב רק כאג'נדה לחיים עתידיים אלא כהרמנויטיקה ל"חיים ברגע" . 

על הלוגותרפיסט לחפש באופן יצירתי אחר "אפיזודות קיומיות של אושר" – כלומר זיכרונות של אירועים שבהקשר להם האדם המבוגר מייחס באופן מופגן את חווית ה"אושר. כלומר במקום להתמקד בתקווה, מתמקדים בזיכרונות, בזמנים עברו אשר מביאים רגע של אושר רפלקטיבי בהווה. האופי הקיומי של האירוע המשמח הזכור, מהווה את האפשרות ליצור מאגר של קטעי אושר אפיזודיים המביאים נחמה לקשישים העומדים בפני עתיד מוגבל.

דוגמה 1

המחשה לרגע הקיומי או לחלון האושר הזה הוא המקרה של גברת וויליאמס, מטופלת בבית אבות באמצע שנות ה 80 לחייה הסובלת מדיכאון חריף וכמעט מתיש. בעיות בריאותיות מסובכות אחרות כללו לחץ דם גבוה, סוכרת ודלקת פרקים. ספרנית בדימוס מזה כעשרים שנה פלוס.גברת וויליאמס הגיעה לבית האבות לאחר שנפלה בביתה בו התגוררה לבדה. ההחלטה התקבלה לטיפול מוסדי בשיתוף עם בני משפחה כולם בני דודים רחוקים שכן היא התאלמנה ללא ילדים.

בפגישה איתה במשך מספר פגישות, המטפלת התאמצה למצוא את "דלת הזיכרונות המאושרים" שדרכה תוכל לעקוב אחר גברת וויליאמס. לבסוף, במהלך הפגישה הקלינית השלישית, הועלתה התייחסות חולפת לחיי ילדותה בחווה ושחייה עם חברותיה בבריכת הפרות שמאחורי הרפת. ככל שההתייחסות החולפת הזו גרמה לה לעצור ולחייך כשהיא מדקלמת בצורה נוסחתית את "סיפור חייה" למטפל, התברר למטפל המתבונן שהיא נהנית מהזיכרון ואולי תהנה להרחיב עליו. התוצאה הייתה זיכרון מפותל בחוויות ילדותה איתה חברים בחווה המשפחתית שלדבריה, "לא חשבתי עליהם שנים." הפגישות הבאות תמיד החזירו את הזיכרונות המשמחים האלה והעניקו חומר להרהורים הבודדים שלה מעבר לפגישות הטיפוליות.

לעתים קרובות, המטופל הגריאטרי זקוק לסיוע בהעלאת אירועי האושר הללו, והמטפל יכול להשתמש במה שבחרתי לכנות "הצעות זיכרון" כלומר, לבקש מהאדם לחזור במודע בחיפוש אחר "אירועים ממחישים".  אליהם הם מייחסים להם חוויה מבורכת ומאושרת. (עם זאת, מפתח חשוב כאן למטפל לזכור הוא "הימנעות מלחץ" כלומר, הפניית האדם הרחק מאירועים זכורים בעברם, אשר בבירור, על ידי הבעת פנים או אינטונציה של קול, מרמזים על לחץ או חרדה או אומללות.

"היסטוריה משפחתית מהווה לעתים קרובות מקור מהותי לפרקי האושר הללו, אך מומלץ למטפל לצפות בזהירות לבל יגלשו סיפורי ההיסטוריה המשפחתית כלפי מטה אל זיכרונות שליליים…" 

".. חשוב שהמטפל יזכור את האג'נדה הלוגותרפית שמא ידמיין שמטרת הפגישה הטיפולית היא לחפש את "המשמעות ותכלית החיים" שעוד יש לחיות.." 

"… למרות שלעיתים האתגר בהתמודדות עם קשישים היא דמנציה גריאטרית המתבטאת לעיתים קרובות בנטייתו של הפרט לשוחח, על המטפל להשתמש במה שמוגדר כ "נקודות שיחה" כדחף ותמריץ למטופל לעסוק בחיפוש אחר אפיזודות קיומיות של אושר. מקומות, זמנים ואנשים מהווים עבורי את שלוש הזירות הבסיסיות שבהן המטופל עשוי למצוא את נקודות השיחה הללו המובילות ל"גילוי" ו"ביקור מחדש" של פרקי אושר בחייו המוקדמים יותר.

דוגמא 2

דוגמה נוספת ללוגותרפיה גריאטרית היא המקרה של  ד"ר ווטסון, פרופסור לפילוסופיה בדימוס המתגורר לבדו בביתו כאלמן עם שני ילדים בוגרים המתגוררים רחוק. ד"ר ווטסון שקע בדיכאון שגרם לו בעצם ל"וותר". כשהמטפל עודד את הפרופסור לספר לו על מפעל חייו ווטסון התחיל לאט ובמודע להעלות את רקע החינוכי שלו, ספרים שכתב, וכנסים בהם השתתף, אולם התיאור היה חסר תשוקה וכמעט חסר הבעה. עם זאת, כאשר המטפל שאל על עמיתים ספציפיים המוזכרים בנרטיב המונוטוני, הוא הבחין שהמטופל הפך קצת  יותר נלהב, ואפילו נרגש לספר סיפור אחר סיפור הכולל עמיתים, סיפורים שמחים, סיפורים מהנים, כולם מובילים למסע פורה ביותר דרך זמן ואנשים בעלי חשיבות. הפגישות הבאות התרכזו באותם נושאים עם התוצאות שד"ר ווטסון החל להתקשר לחברים ותיקים, והזמין עמיתים אחרים בעיר בדימוס לבוא לקפה של בוקר ולשוחח. "דלת הזיכרונות המאושרים" נפתחה ונכנסה וחייו של ד"ר ווטסון קיבלו חיוניות מחודשת.

"… אחד האתגרים הגדולים ביותר עבור הלוגותרפיסט הוא להכיר במציאות הבלתי נמנעת של קוצר החיים שנותר למטופל הקשיש. המטרה הטיפולית כאן היא בבירור אינה צורה כלשהי של "ריפוי" מתוכנן עבור מה שעשויים להיות הסימפטומים המציגים של דיכאון…. "

"….תרופה היא בהחלט לא מה שמחפשים כאן, אלא, מעבר לרעיון של תרופה לחולה הקשיש ולאחריו, יש צורך דחוף בזיהוי "המקום הראוי לטיפול פליאטיבי" במצבים כאלה. חיפוש אחר אושר קיומי, שמחה אפיזודית מזיכרונות מאושרים המהווה את הכוח המניע של המטופל הגריאטרי הסובל לרוב מדיכאון.." 

המאמר מסיים בהמחשת הערך של הלוגותרפיה הגריאטרית והשימוש בה בלוגותרפיה  דרך המקרה של מיס הורטון, מורה מבוגרת מביה"ס מעיירה קטנה, אשר נסחפה לדיכאון עקב חוסר בגירוי חברתי. ומספר כיצד המטפל הלוגותרפי מצא את "דלת הקסם" שתציג זיכרונות שמחים ומחשבות משקפות על שמחות בחייה… /ההמשך במאמר .. 

לקריאת המאמר כולו ( PDF אנגלית 13 עמ') 

לקריאת המאמר המלא

למאמרים בנושאי הגיל השלישי

למאמרים בנושא גישות טיפול והתערבות

לרשימת כל הנושאים במגזין

Citation: Morgan, J. H. (2012). Pastoral Nurture of the Elderly: The ‘Happy Memory’in Geriatric Logotherapy. CLINICAL PASTORAL PSYCHOTHERAPY: A Practitioner’s Handbook for Ministry Professionals Expanded 2nd Edition (Mishawaka, IN: GTF Books, 2012)

©from  – Clinical Pastoral Psychotherapy

©  link to this article  p.137

© A Practitioner’s Handbook for Ministry Professionals 137-149

This site is not for profit. ©All rights reserved to the authors and authors of the article and / or the book and / or to the source sites – we respect copyright and make an effort to locate the rights holders in the photographs and texts that come to us. If you have identified a photo or text on the site that you have rights to, you may contact us by email and request to stop publishing it or request to add your credit.

Image by Dimitris Vetsikas from Pixabay 

נכתב ע"י תוכן מקושר

כל הזכויות שמורות לכותבי ובעלי המאמר ו/או לאתרי המקור - אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים וטקסטים המגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום או טקסט שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו בדוא”ל ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם. This site is not for profit. All rights reserved to the authors and authors of the article and / or to the source sites - we respect copyright and make an effort to locate the rights holders in the photographs and texts that come to us. If you have identified a photo or text on the site that you have rights to, you may contact us by email and request to stop publishing it or request to add your credit.

אחרים קראו גם את:

חוזקות אופי

A Meaningful Synergy: The Integration of Character Strengths and the Three Types of Meaning in Life

מאמר מחקרי המציע תרומה משמעותית להבנה המדעית של הקשר בין חוזקות אופי (Character Strengths) לבין …

כתיבת תגובה

דילוג לתוכן