אהבה בימי הקורונה

"ישנם מגבלות בידע ולמרות זאת הלוגותרפיה היא גם הפסיכולוגיה של התקווה. נינצל כולנו יחד או נשקע וניכנע כל אחד לחוד" / ד"ר חרונימו אסבדו

ברומן המפורסם של גבריאל גרסיה מרקז "אהבה בימי הכולרה", כותב הסופר באופן נרחב על הטרילוגיה  אהבה-זמן-חולי. שלושת המרכיבים האלה רלוונטיים גם לא רק באשר לרומן המצוטט אלא אף למציאות שאנו חווים כעת, היות ואנו נחשפים לתהפוכה דרמטית המתהווה בין הסדר (המאפיין את חיינו וסביבתנו, שבהם כל אחד מאיתנו והאנשים שסביבנו מתנהלים בהתאם לנורמות חברתיות ברורות, בתוך אזור מוכר) לכאוס (אשר מתרחש כאשר מתפרצת לה  מציאות שלא ניתן היה לנבא אותה).

כאוס יכול להתרחש בפתאומיות בכל סיטואציה. ברמה הפרטנית יכול הכאוס ללוות, למשל,  פיטורין או מחלה. במציאותנו העכשווית מדובר בכאוס או אי סדר בקרב האנושות כולה. התופעה היא חדשה, ומופיעה בהפתעה מוחלטת בשגרת חיינו, כאשר אנו בטוחים שהכל מתנהל במסלול מוכר, בטוח ואף צפוי.  בפתאומיות מתפרצת לה תופעה לא מוכרת ומגוללת משבר נרחב, ברמה האישית והעולמית כאחד, עד שיופיע במקומו סדר חיים חדש.

היום אנו חווים מצב של כאוס במובנים רחבים: פוליטי, חברתי וכלכלי. מדובר על איום חיצוני אשר השלכותיו חודרות לפנימיותנו. במצב שכזה ישנן שני  סגנונות תגובה: האחד – לא להשלים עם המציאות החדשה , והשני – לקבלה כפי שהיא. מצב רוחנו משתנה ללא הרף בין שתי האופציות הנ"ל. המצב לפיו אין אנו מקבלים את המציאות החדשה, גורם להכחשה ודחייה של הנורמות החדשות, לכעס, פניקה ודיכאון. העמדה השנייה, למרות אי הוודאות החזקה השוררת, מביאה אותנו לחיפוש מידע אמין ומבוסס ואנו מתנהלים באחריות. בשני המצבים פועמים רגשות של תקווה  וייאוש, בטחון ופחד. אלה רגשות הגיוניים, היות ואין אנו יודעים מה יילד יום. המיידעים שמגיעים אלינו מאמצעי התקשורת יוצרים לעיתים מציאות דרמטית ומדאיגה יותר מאשר היא באמת. עשויים להתעורר בנו  זיכרונות הן חיוביים והן שליליים מההיסטוריה של האנושות. ערכים של סולידריות וערכים רוחניים עוזרים לנו להתמודד ולשאת את המציאות הלוחצת.

וכפי שאמר ויקטור פראנקל, קיים תמיד אפשרות בחירה. הערכים שהוא ציין בזמנו תקפים גם וביתר שאת במציאות העכשווית :

ערכים יצירתיים : נובעים ממה שכל אחד מאיתנו מסוגל לתרום, להעניק, ליצור – בזמן הנתון הזה.

ערכים חווייתיים: מבוסס על כל מה שבאפשרותנו לקבל ע"מ להתחזק בעזרת המשפחה והחברים – בזמן הנתון הזה.

ערכים של גישה: מהי גישתנו ואחריותנו שבאמצעותן אנו מגיבים למציאות החדשה – בזמן הנתון הזה.

בין הערכים החווייתיים נמנית גם האהבה, כתופעה אנושית מיוחדת. מדובר על מעשה קיומי של מפגש בין אדם לאדם. אריק פרום התייחס לתופעה זו על ביטויה השונים: אהבה בזוגיות, אהבה עצמית, אהבה במשפחה ובמצבנו הנוכחי יש רלוונטיות לאחווה: ואהבת לרעך כמוך. ברור לכולנו שהנתינה מתגמלת רגשית ונפשית יותר מאשר הקבלה. מדובר כאן על ערך של התעלות עצמית, ערך של חוויה, היות והחוויה של האחר במלוא ייחודיותו מקפלת בתוכה דאגה, כבוד ואחריות.

אנו שרויים כעת בתוך תקופה מיוחדת ושונה, אשר בה הן הכוחות הפנימיים שלנו, והן כח ההתרסה האישי והקבוצתי הופכים להיות חיוניים ביותר.

ובחזרה לטרילוגיה של גרסיה מרקז, מעט מאוד הוא זה שביכולתנו לפעול נגד הווירוס עצמו, שטיפולו מנוהל ע"י המומחים. כמו כן אין ביכולתנו לנבא או לתכנן את הזמנים הקשורים בכך. ובכל זאת ישנה באפשרותנו לפעול במישור של האחווה. אנו מסוגלים לנסות שבד בבד עם הסבל תיוולד גישה פעילה של סולידריות ועזרה בעד האנושות כולה.  ד"ר חרונימו אסבדו אמר לפני מספר ימים: "ישנם מגבלות בידע ולמרות זאת הלוגותרפיה היא גם הפסיכולוגיה של התקווה. נינצל כולנו יחד או נשקע וניכנע כל אחד לחוד".

Image by Gerd Altmann from Pixabay 

נכתב ע"י טוליו סולודקי

טוליו סולודקי, עובד סוציאלי, מתמחה בעבודה קהילתית, עבודה ורווחה וכן בעבודה עם עולים בארץ ובעולם מטעם הסוכנות. עוסק רבות בהתנדבות עם מגוון מגזרים בחברה ומשלב בעבודתו כלים וגישות מתחום הלוגותרפיה.

אחרים קראו גם את:

פרשת ויחי יוסף

מעבדות לפרשנות: לבחור משמעות בסיפור חיינו

המאמר בוחן את ההבדל התודעתי בין יעקב, שחי בתחושת מאבק וסבל, לבין יוסף, שמצא משמעות …

כתיבת תגובה

דילוג לתוכן