תפיסת הערכים בלוגותרפיה

קטגוריות הערכים בלוגותרפיה  

ערכים – (Values)  מהווים משמעויות אוניברסליות המשותפות לכל בני האדם בכל חברה לאורך ההיסטוריה, והם מתגבשים במצבים שהחברה או האנושות חייבים להתמודד איתם. על הערכים לעמוד במבחן המצפון האישי .(Frankl, 2010, pp. 178-179) תפיסת הערכים מהווה בסיס מהותי בלוגותרפיה ולפיה אין אפשרות להימנע בחיים מהתנגשות בין ערכים ונדרש מהאדם לשפוט ולהכריע ביניהם, ולהחליט לגבי המשמעויות השונות הקשורות במצבים הייחודיים. הערכים מהווים בסיס למציאת משמעות בחיים (Frankl, 1969, p. 35)   הדיון על ערכים ומשמעותם מעודד את האנשים לבטא את נקודות המשען המוסריות שלהם ולחוש עוצמה הנובעת מתפיסה של אתיקה אישית. הכרת הבסיס הערכי של כל צד יאפשר פרשנות מחדש של מעשי העבר מתוך ניסיון לראותם באור חדש ואוהד יותר. הערכים בהגדרתם האוניברסלית משקפים את אמות המידה הראויות והאידיאליות של האדם ביחס לסוגיות ונושאים מוסר, צדק, אמת וכדומה והם משתנים מתרבות לתרבות ומתקופה לתקופה. עבודה זו מתמקדת בערכים על פי גישתו של פראנקל והלוגותרפיה בהיותם בסיס למציאת משמעות בחיים, להתפתחות וצמיחה אישית. מלאכתו של האדם המחפש משמעות נעשית קלה יותר אם חייו נשענים על תשתית מוצקה של ערכים, הם מתווים את דרכו בקבלת החלטות.

על פי הלוגותרפיה ישנן שלוש קטגוריות של ערכים המובילות את האדם למצוא משמעות בחייו (Frankl 1969):

  • ערך יצירתי (Creative value) – זהו ערך קטגורי אשר באמצעותו אנו מוצאים משמעות על ידי נתינה לעולם, דרך היצירות והמעשים שלנו, כלומר על ידי עשיית מעשה . (Frankl, 1969, pp. 69-70)
  • ערך חוויתי – (Experiential value) זהו ערך קטגורי אשר המאפשר לבני האדם מציאת משמעות באמצעות מה שאנו מקבלים או לוקחים מהעולם מבחינת מפגשים וחוויות, על ידי חוויות טובות של אמת, יופי, טבע, תרבות, וכן על ידי אהבה (Frankl, 1969, pp. 69-70)  
  • ערכי התייחסות (Attitude to the situation) – זהו הערך הקטגורי הגבוה ביותר על פי פראנקל, אשר באמצעותו יכול האדם למצוא משמעות דרך העמדות שהוא נוקט ביחס לסיטואציה מסוימת, במיוחד במצב שאינו ניתן לשינוי. ערך זה מבטא את היכולת האנושית להתעלות מעל קושי וסבל שאינם ניתנים לשינוי, להתפתח ולהתעלות מעבר לעצמה  (Frankl, 1969, pp. 69-70).

ערכי הנתינה, הקבלה ואופן ההתייחסות אל מול המציאות, באים לידי ביטוי בחייו של האדם בכל מצב ובכל סיטואציה בחייו, לשלושתם יש תפקיד חשוב בהבניית מניעיו ותגובותיו של האדם ובהבנה טובה יותר של מערכת היחסים והשתלשלות האירועים שבחייו. אמנם מדובר בערכים קטגוריים מרכזיים, אולם ישנה סקלה רחבה יותר של ערכים באמצעותם האדם מגשים את הערכים והאמונות העמוקים ביותר בהווייתו, ואשר למענם האדם יהיה אף מוכן להקריב מעצמו  ולסבול למען מימושם (Hutzell, R. R & Eggert, M. D 2009) .

לשאלון בלוגותרפיה, רמה 1 – לחץ כאן

לשאלון רמה 2 – לחץ כאן

לשאלון רמה 3  – לחץ כאן

לשאלון רמה 4 – לחץ כאן

לקסיקון מונחים בלוגותרפיה – לחץ כאן

Frankl, V. E. (1969). The will to meaning. New York: New American Library. (p.64), (p.77-81) Oxford: Washington Square Press.

Frankl, V. E. (2010). The feeling of meaninglessness: A challenge to psychotherapy and philosophy (Alexander Batthyány, Ed.). Milwaukee: Marquette University Press.

Hutzell, R. R & Eggert, M. D. (2009). A work book to increase your meaningful and purposeful goals. PDF edition.

Image by chulmin park from Pixabay 

נכתב ע"י דרור שקד

דרור שקד (Ph.D), לוגותרפיסט קליני מוסמך, בוגר התוכנית ללוגותרפיה באוניברסיטת תל אביב, ומוסמך Logotherapy Clinical in Diplomate מטעם מכון ויקטור פראנקל ו־Institute Frankl Viktor USA . מוסמך לגישור מקצועי וגישור משפחתי בפרידה וגירושין מטעם "גבים" ומכון מגיד האוניברסיטה העברית בירושלים. בוגר תאר שני במדעי התנהגות, ותאר שלישי בפילוסופיה. מייסד שותף ומנהלו הראשון של "מכון מצפן לחקר המשמעות בחיים" באוניברסיטת תל אביב. מייסד ומנהל מגזין המאמרים "בלוגותרפיה" ומחברם של הספרים "מבטים נסתרים" ו "גישור ממוקד משמעות".

אחרים קראו גם את:

anxieties

The Use of Logoanalysis in a Counselling

המאמר מתאר שימוש בניתוח לוגותרפי (Logoanalysis) ומציג מודל מפורט וברור, במסגרת ייעוץ לסטודנטים שמתמודדים עם …

דילוג לתוכן