פסיכותרפיה במחצית השנייה של החיים

ויקטור פראנקל תהה אם החיים שווים לחיותם, אם האדם הוא באמת רק תוצר היצרים הפנימיים שלו כפי שמגדירה הפסיכואנליזה, ואם מטרת הפסיכותרפיה היא רק להעלות למודעות את הגורמים הפנימיים להתנהגות האדם. פרנקל חיפש את מה שהוא כינה "הממד האנושי" האלמנט שגורם לאדם לכוון את עצמו למימוש היכולות הגופניות, המנטליות והרוחניות שלו

המחקר בתחום מראה כי רוב גישות הטיפול מתאימות לטיפול גם באנשים במחצית השנייה של חייהם, וביניהן הלוגותרפיה שפיתח פרופ' ויקטור פרנקל. הגישה שמה דגש על משמעות בחיים, על אחריות אישית ועל חופש בחירה.

מטרת המאמר היא לתאר את השימוש בלוגותרפיה כגישה פסיכותרפויטית עם אנשים במחצית השנייה של חייהם. הוא מתאר חלק מתהליך טיפולי עם אישה באמצע שנות השמונים לחייה שעברה משבר בזוגיות. הטיפול ניתן בקונטקסט תיאוריית השלבים של אריק אריקסון. תוצאות ההתערבות מעלות כי האישה הצליחה לקבל על עצמה אחריות אישית, תוך התמקדות במשמעויות שבחייה, בבחירה להישאר עם בן הזוג ובהבנה כי יש משמעויות רבות בחייה – באופן אישי וגם במשותף עם האיש שלה.

מלבד אלה, בעזרת סיפור חייה היא התחילה לראות את עצמה, את מעשיה ואת כוחותיה וחשה יותר ביטחון עצמי ורווחה נפשית. לוגותרפיה היא גישה עוצמתית בטיפול באנשים במחצית השנייה של החיים, שנותנת כלים להתמודדות היום־יומית עם השינויים החלים בגיל זה.

לקריאת המאמר המלא לחץ כאן – קובץ PDF

כל הזכויות שמורות למידעו"ס ולכותבת ד"ר סוניה פאו לנצר. המאמר פורסם במקורו במידעו"ס גיליון 87 והוא מובא כאן באישורה של המחברת. 

נכתב ע"י ד"ר סוניה פאו

ד”ר סוניה פאו, עובדת סוציאלית ומרצה באוניברסיטת חיפה ובמרכז האקדמי רופין. מרצה ומנחת סדנאות בתחום הלוגותרפיה היישומית ודוברת 6 שפות. מתמחה בפסיכולוגיה של הזקנה ופסיכותרפיה לאנשים מבוגרים, עוסקת גם בהעצמת נשים מבוגרות, ומשלבת את הגישה הלוגותרפית בתהליכי העבודה עם אוכלוסיות אלו.

אחרים קראו גם את:

זקנה ללא פחד דוד גוטמן

הספר "זִקְנָה לְלֹא פַּחַד"

ברכות לפרופ' דוד גוטמן עם צאת ספרו החדש "זִקְנָה לְלֹא פַּחַד – בהשראת הלוגותרפיה" (אוקטובר …

כתיבת תגובה

דילוג לתוכן