ואולי זה סוד הקסם של הספרים הללו ? מרתק לראות אילו אלמנטים לוגותרפיים ישנם בתוך סיפורי ילדים, באילו סיפורים מופיעים מוטיבים לוגותרפיים מובהקים כגון: התעלות, ערכי נתינה, פחד, סבל, אומץ, תקווה, תכלית.
המאמר יחודי וסוקר רשימה ארוכה של ספרי ילדים ומחלץ היבטים לוגותרפיים מתוך ספרים כגון: הארי פוטר, כיפה אדומה, הנסיך הקטן, בן המלך והעני, סינדרלה, הברווזון המכוער, פיטר פן, פינוקיו, היפה והחיה, היידי בת ההרים ועוד ספרים רבים …
מתוך המאמר :
"… הסיפור הוא מעגל שלם, העלילה שלו זורמת באופן ליניארי מת חילתו ועד סופו, ומאפשרת סקירה של אירועיו ותפיסת משמעותו. לגדל ילד כך שיהיה מסוגל להתמודד עם מכות הגורל, מתוך ראייה שחייו של כל אדם, למרות הנסיבות, מלאים במשמעות ושהילד עומד לקבל משימה מיוחדת רק עבורו, היא אחת המשימות הפדגוגיות הגדולות ביותר של ימינו. הספרות עוזרת לנו במימוש משימה זו. אם נשים את הספרות, ובמרכזה את ספרות הילדים, בהקשר של לוגותרפיה, נוכל לזהות קישורים משמעותיים ולקבוע קווים מנחים להמשך עבודה עם טקסטים ספרותיים איכותיים אשר יקדמו את הבנת תפיסת המשמעות בחיים בקרב ילדים…"
רקע על המאמר:
ללא קשר למצב החיים שלנו, לתנאים החומריים שלנו או השוני בנסיבות החיים, עדיין יש צורך לענות על שאלות כגון: למה אנחנו כאן? מה משמעות הקיום? מהי משמעות חיי? מה הגיוני במה שקורה מסביב לָנוּ? שאלות אלו נטועות עמוק בטבע האנושי, מורכבות מאוד ומכניסות אותנו למציאות רחבה יותר . לוגותרפיה או, כפי שהיא מכונה לעתים קרובות, בית הספר השלישי של וינה לפסיכותרפיה, סיפקה תשובות לשאלות אלו ועוד רבות אחרות במהלך חייו ועבודתו של ויקטור פראנקל. מסקנתו הברורה של פראנקל היתה שאנחנו אנושיים במלוא מובן המילה רק כאשר אנו חדורי מטרה משמעותית, או כאשר אנו שוכחים את עצמנו בגלל אהבה לזולת, מציבים אחרים במרכז העניין שלנו. הוא הדגיש את האחריות כערך פורמלי-אתי, שהוא כשלעצמו תנאי מוקדם לכל שאר הערכים, מבלי לקבוע את סדרם.
כאשר אנו מתבוננים על גידול ילדים וספרות ילדים בהקשר של לוגותרפיה, נשאלת השאלה כיצד ובאיזו מידה אוריינות כזו יכולה לעזור להציג לילדים בגיל הרך ובגילאי בית הספר, חשיבה מוקדמת על משמעות וערכים.
המאמר בוחן אלמנטים לוגותרפיים ביצירות של ספרות ילדים, כמו גם את האפשרויות של תיווך מושגים וערכים לוגותרפיים בסיסיים עבור ילדים בגילאי הגן והגיל הרך.
כותב המאמר מציג ומנתח את תוצאות מחקר שנערך עם תלמידי הסמסטר האחרון של הפקולטה להכשרת מורים, את הערכים והיצירות הספרותיות, ההיררכיה של ערכים, ומתאר מבחר יצירות ספרותיות המכילות אלמנטים לוגותרפיים.
CHILDREN'S LITERATURE IN THE CONTEXT OF LOGOTHERAPY
Vladimira Velički
לקריאת המאמר המלא 18 עמ' PDF אנגלית
© Cite article : Velički, V. CHILDREN'S LITERATURE IN THE CONTEXT OF LOGOTHERAPY
© Language, Individual & Society ISSN 1314-7250, Volume 13, 2019 . Journal of International Scientific Publications. https://www.scientific-publications.net/en/
This site is not for profit. ©All rights reserved to the authors and authors of the article and / or the book and / or to the source sites – we respect copyright and make an effort to locate the rights holders in the photographs and texts that come to us. If you have identified a photo or text on the site that you have rights to, you may contact us by email and request to stop publishing it or request to add your credit.
Image by Rosy from Pixabay