לוגותרפיה ופיתוח סובייקטיביות קיומית בקרב בני נוער

המאמר מציג יישום חדשני של גישת הלוגותרפיה, החורג מגבולות הקליניקה הטיפולית ומתרחב אל המרחב החינוכי-חברתי. המחקר מדגים כיצד הפילוסופיה של ויקטור פראנקל מתורגמת מתיאוריה לפרקטיקה יישומית, המשמשת כלי רב-עוצמה לפיתוח חוסן אקזיסטנציאלי בקרב בני נוער ולעיצוב תודעתם האזרחית של דור העתיד.

Development of existential subjectivity of youth:
Testing of the logotherapeutic training

“ Ways to the Future”

© Olena Ronzhes

(להלן סיכום התובנות המרכזיות של המאמר מאת דרור שקד)

המאמר מתאר ומנתח תוכנית הכשרה לבני נוער בשם "דרכים לעתיד". מטרת המחקר הייתה לבדוק את היעילות של שילוב עקרונות הלוגותרפיה בתוכנית חינוכית-חברתית, שנועדה לפתח אצל צעירים חוסן אקזיסטנציאלי, אחריות אזרחית ותחושת משמעות

התוכנית התבססה על ההנחה שתוכניות נוער קיימות מתמקדות בפיתוח כישורים אזרחיים או רכים, אך מזניחות את שאלת המשמעות ("מי אני ולמה?"), מה שמותיר צעירים חשופים לתסכול קיומי. התוכנית המוצעת השתמשה בסימולציה של בניית "מדינה היפותטית" כדי לתרגל מושגים כמו בחירה חופשית, אחריות וקבלת החלטות מבוססות ערכים.

אושר כתוצר לוואי (Eudaimonia) ולא כמטרה:

אחת התובנות החשובות היא ההבחנה בין אושר הדוניסטי (הנאה רגעית) לבין אושר אודמוניסטי (Eudaimonistic). המאמר מדגיש כי אושר אמיתי בגישה הלוגותרפית הוא "תופעת לוואי" של חיים משמעותיים ומימוש עצמי דרך נתינה לאחר, ולא מטרה שיש לרדוף אחריה ישירות

המעבר מסובייקטיביות לאחריות חברתית (Self-Transcendence):

המשתתפים תרגלו "התעלות מעל העצמי" על ידי לקיחת תפקידים ב"ממשלה" דמיונית (למשל, שר לאקולוגיה או תרבות). התובנה היא שכאשר צעירים פועלים למען הכלל מתוך הכישרונות הייחודיים שלהם, הם מוצאים משמעות אישית שמחזקת אותם מול משברים.

משמעות כעוגן בעת משבר:

עבור נוער שחווה מלחמה , הלוגותרפיה סיפקה "נקודת תמיכה פנימית". היכולת למצוא משמעות, גם בסבל או באי-ודאות, הוכחה כגורם מגן מפני שחיקה וחרדה. התכנית גם שילבה בין עולם דיגיטלי לבין קשר אנושי, 
לימוד מיומנויות דיגיטליות (כמו שימוש ב-AI) עם תרגילים של "דואר סודי" (כתיבת מכתבים פיזיים). התובנה היא שניתן להשתמש בטכנולוגיה ככלי למימוש משמעות, כל עוד נשמרת תקשורת בין-אישית אותנטית ובלתי-אמצעית

רלוונטיות המאמר למי שלומד לוגותרפיה

עבור סטודנט או מטפל בלוגותרפיה, המאמר הזה הוא דוגמה מצוינת ליישום "לוגותרפיה יישומית" מחוץ לקליניקה:
הוא מפרט טבלה של טכניקות לוגותרפיה ספציפיות שניתן להשתמש בהן בעבודה קבוצתית, כגון: "עץ הערכים", דיאלוג סוקרטי, הרחקה עצמית, באמצעות משחקי תפקידים, ורפלקציה יומית.
המאמר מוכיח שמושגים "גבוהים" כמו: "הרצון למשמעות" ו "התעלות" ניתנים להנגשה לנוער, והם רלוונטיים מאוד לדור ה-Z שמתמודד עם הצפה של מידע וחוסר אוריינטציה
המאמר מציע מודל חדש של חינוך אזרחי .. לא רק ללמד על דמוקרטיה, אלא לפתח "סובייקטיביות אקזיסטנציאלית" .. היכולת של אדם להרגיש שהוא היוצר של חייו ולא קורבן של נסיבות, וכי יש לו אחריות ייחודית כלפי העולם.
המחקר מאשש כי שימוש במונחים לוגותרפיים (משמעות, אחריות, בחירה ועוד.. ) בשיח היומיומי מעלה את שביעות הרצון מהחיים ומגביר אמפתיה, מה שמחזק את התוקף המדעי של הגישה.

לקריאת המאמר 12 עמודים PDF אנגלית 

לקריאת המאמר המלא

מאמרים אקדמיים ומחקרים

על חינוך ותפיסת המשמעות

© Journal homepage: https://sppstudios.com.ua/ Scientific Studios on Social and Political Psychology, 31(1), 39-50

UDC [316.644:159.923.2]:37.01
DOI: 10.61727/sssppj/1.2025.39

© CITE:  Ronzhes, O., & Khmelova, N. (2025). Development of existential subjectivity of youth: Testing of the logotherapeutic training “Ways to the Future”. Наукові студії із соціальної та політичної психології

Copyright © The Author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/) * Corresponding author UDC [316.644:159.923.2]:37.01 DOI: 10.61727/sssppj/1.2025.39

This site is not for profit. ©All rights reserved to the authors and authors of the article and / or the book and / or to the source sites – we respect copyright and make an effort to locate the rights holders in the photographs and texts that come to us. If you have identified a photo or text on the site that you have rights to, you may contact us by email and request to stop publishing it or request to add your credit.

Image by elizabethaferry from Pixabay

נכתב ע"י תוכן מקושר

כל הזכויות שמורות לכותבי ובעלי המאמר ו/או לאתרי המקור - אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים וטקסטים המגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום או טקסט שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו בדוא”ל ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם. This site is not for profit. All rights reserved to the authors and authors of the article and / or to the source sites - we respect copyright and make an effort to locate the rights holders in the photographs and texts that come to us. If you have identified a photo or text on the site that you have rights to, you may contact us by email and request to stop publishing it or request to add your credit.

אחרים קראו גם את:

דיאלוג סוקרטי

הגלאי למה (דיאלוג סוקרטי)

את האדם בתפקיד השואל בדיאלוג הסוקרטי אני נוהג לכנות "הגלאי למה" . מעניין לגלות גם …

כתיבת תגובה

דילוג לתוכן