12
Mar
2018

מהחידה הגדולה אל הסודות הקטנים

 מאת: דרור שקד

הוויתור על שאלת משמעות החיים לטובת השאלות של משמעויות בחיים

 החידה הגדולה

משמעות החיים היא חידה גדולה ! כזו גדולה עד כדי שעבור כל מי שמנסה לפתור אותה היא מתכונת בדוקה לתסכול והתחבטויות נפש אין סופיים. החידה הגדולה “מהי משמעות החיים” מעולם לא זכתה למענה והיא למעשה חידה הממשיכה וממשיכה לפעום ולהישאל מאז שחר האנושות ומאז האדם עמד על דעתו. הוגים רבים התמודדו עם הסוגיה והציעו לה תשובות שונות ומשונות ובמשך כל הדורות עסקו בה ללא כל הצלחה אנשים רבים, פילוסופים, מדענים ובעצם מי לא ?

קהלת, תהה על מהות החיים ותכליתם באומרו “הבל הבלים אמר קהלת הבל הבלים הכל הבל, מה יתרון לאדם בכל עמלו שיעמל תחת השמש, דור הלך ודור בא והארץ לעולם עמדת” (קהלת א, ב). בכך הוא קורא תיגר על כל יצירת שבעת ימי בראשית שהכל הוא הבל של הבלים הוא והכל חסר תכלית. דתות שונות מציעות תשובות שונות אולם אין מענה מוסכם, ביהדות למשל משמעות החיים היא היותם מסדרון בו האדם נידרש . למצוות ומעשים טובים בעלי משמעויות בחיים על מנת להשתבח לקראת העולם הבא. 

השאלה האחרונה עלי אדמות

דרור שקד

בעיני שאלת המשמעות החיים היא השאלה האחרונה עלי אדמות, פתרון החידה הגדולה הזו  ישיב למעשה על כל השאלות שלנו בחיים. אחרי שתמצא התשובה הזו כבר לא יהיו לו לאדם שום שאלות וכל התשובות ייגזרו וכל הסוגיות ייפתרו אחת אחת מתוך אותה תשובה גדולה. כפי שכותב זאת ג’וזף פאברי בספרו  “המשמעות של חייך”: “משמעות החיים אינה נגישה כלל וכלל ולא ניתן להגיע אליה ואף יותר מכך מציאת התשובה למהות החיים מהווה את מותנו הרוחני מאחר ולא ייוותר לנו שום דבר לשאוף אליו”.

איכשהו הצלחתי להפטר מהשאלה המטרידה הזו המנקרת בי כבר שנים והחלטתי לעבור מהחידה הגדולה לשאלות הקטנות יותר של החיים של אלו שאני פוגש מדי יום יום ולאותם סודות של משמעות ולערכים בחיים אשר נוגעים בי ישירות ובכל דבר שאני עושה. הלוגותרפיה היוותה זרז למעבר הזה שלי מאחר והיא בגישתה מעודדת ודוחפת את האדם ליטול אחריות אישית לחיפוש ומציאת המשמעויות שלו בכל רגע ורגע בחייו , זו אחריותו של כל אדם ואדם למצוא את משמעות בכל רגע ורגע אין לו כבר מה להתעסק עם החידה הגדולה והבלתי פתירה והמתסכלת מעתה עומדים לפניו “סודות קטנים” של משמעויות של הרגעים בחיים שלו.

מי מהדהד רחוק יותר משמעות או אושר ?

הסודות הקטנים של המשמעויות בחיים מהווים את הדבר שלמענו ראוי להקדיש את החיים, דווקא המשמעות בחיים ולא משמעות החיים היא העושה את כל ההבדל בין חיים ראויים ששווה לחיותם לבין חיים מתסכלים, משעממים וחסרי טעם. יש כאלו ששאלות של משמעות בוערות בהם והם אינם מפסיקים לשאול להתלבט ולחפש ויש כאלו המעדיפים להתמקד בפעולות ובעשייה. האדם אשר מודע למשמעות חייו שלו ולמשמעויות של מעשיו חש חיוניות והוא אינו מבזבז את חייו בניסיון לפתור את מהות החיים. למשמעות בחיים יש תכונות רבות, היא ערך, היא עקבות, היא הדהוד, היא זיכרון בעל ערך,  וכמובן להבדיל מהחיפוש אחרי האושר אשר הוא בבסיסו זמני חמקמק וחולף המשמעות בשונה מהאושר היא בעלת יכולת מהדהדת לנצח , ובואו נודה על האמת הרי אין איש אשר האושר שלו הדהד אחריו בטח לא שנים רבות אחרי לכתו. בניגוד לאושר המשמעות היא נצחית.  

על פי פראנקל אנו בני האדם פרטים ייחודיים וחיינו הם סדרה של מצבים ייחודיים וכי לכל רגע ורגע יש משמעות אשר יש לממש וכל רגע ורגע מזמין אותנו לפעול באופן משמעותי. יש לנו יכולת לממש זאת באמצעות מעשים וחוויות וכן באמצעות העמדות בהן אנו נוקטים במצבים קשים שאין בידינו למנוע, זו היא היכולת למצוא משמעות גם במצבים חסרי פשר .

לא כולם יוצרים לעצמם חיים בעלי משמעות אולם כל אדם זקוק למשמעות בחייו, רובנו לא רוצים לחיות ככה סתם ללא תכלית וחשוב לנו כבני אדם שהחיים שלנו יביאו לידי ביטוי את כל המעשים והבחירות שעשינו ושאיננו חיים לשווא אבל כאמור רבים מאתנו מתנסים בתחושה הקשה של חוסר משמעות והדבר נובע מסיבות רבות של קידמה , מהירות רדידות וקיצורי דרך של חברה “מתקדמת” ואף פוסט מודרנית אשר “מתקתקת” את החיים בקצב ללא כל משמעות אישית אמתית. אולם האדם המבקש למצוא את הסודות הקטנים בחיים וחותר למשמעות בכל רגע ורגע ואף משיג אותה, מספק מענה לשאלת הלמה של החיים, וכשהוא יודע זאת יש ביכולתו להתמודד עם האתגרים המורכבים והקשים שהחיים לעיתים מזמנים לו.

משמעות כמיזוג נקודות מבט 

המשמעות שאנו מוצאים בחיים נובעת ממיזוג למעשה של מספר נקודות מבט ביניהן שתיים מרכזיות האחת היא איך האדם תופס את עצמו ואת זהותו ונקודת המבט השנייה היא כיצד הוא תופס את העולם מהי השקפת עולמו על העולם וכיצד הוא תופס אותו. המיזוג הזה דינמי, מתהווה כל יום מחדש ומשתנה כל הזמן בהתאם לנסיבות החיים. בתפיסת העולם ישנה משמעות עליונה אשר נוגעת לערכים הנעלים למענם ראוי לחיות את החיים, משמעות עליונה משקפת למעשה את תחושת האחדות שלי עם העולם ועם היותי חלק ממנו.

האדם המבקש משמעות מלמד את עצמו ללכת בשני נתיבים מרכזיים, האחד הוא הנתיב האישי שלו המבטא אותו ואת חייו והשני בנתיב האחדות המשקפת את היות האדם חלק ממשהו גדול יותר החורג מעל ומעבר לעצמו. לכל אדם יש משמעות ייחודית לו, אין אפשרות לאמץ משמעויות של אנשים אחרים, לא ניתן לייבא משמעויות ולא ניתן לבצע חיקויים של משמעויות השמורים לאנשים אחרים. אין אנו יכולים להמציא משמעויות באופן שרירותי וניתן לגלות רק את משמעותו של כל רגע ורגע.

על פי גישתו של פראנקל יש להבחין בין שני הנתיבים, האחד של הנתיב שאין בידך לשנות והשני זה של החופש שיש בידך לשנות. משמעות החופש הינה היכולת לבחור בכל רגע נתון את נקודת מבטך אל המצב בו אתה נמצא ולמצוא עמדה בעלת משמעות כלפי דבר מה חסר פשר.

כשאנחנו מדברים על משמעות בחיים, אנחנו מדברים על תכלית החיים והגשמה עצמית וניתן לראות שעל פי פראנקל הכוונה היא כלפי מי אותה תכלית בחיים מופנית וכך הוא כותב בספרו: “ההוויה האנושית, פירושה שלעולם האדם מופנה או מכוון אל משהו או אל מישהו שאינו הוא עצמו: אל משמעות שיש להגשים אותה, או אל אדם אל יצור אנושי אחר, שיש לפגוש אותו, אל עניין שיש לשרת אותו, או אל אדם שיש לאהוב אותו. רק במידה שאדם חווה את ההתעלות הזו מעבר לעצמו בהווייתו האנושית, הרי הוא נעשה אנושי באמת או ישות עצמאית אמתית”. ויתר על כן, “הגשמת עצמו של האדם היא, ובדין שתוסיף להיות לעולם, התולדה שלא בכוונה תחילה של ההתעלות מעבר לעצמו” (הזעקה הלא-נשמעת למשמעות, ע’ 37).

 על פי פראנקל משמעות בחיים תלויה בפועלו של האדם בעשייה וביצירה שלו. חובה על כל  אדם לענות על השאלה הזו שהחיים שואלים אותו על מנת למצוא את המשמעות שלו בחייו אחרת יחיה חיים בלי משמעות. סארטר וקאמי עזרו להבין שהקיום האנושי קודם למשמעות שלו, ושלאנשים יש את החופש למצוא ולחיות את המשמעות בחיים שלהם. פראנקל מעודד מאד גישה חיובית לחיים כלומר את המודעות שיש לחיים משמעות בכל הנסיבות וכי יש בידך למצוא את המשמעות לחייך. ביכולתך להתגבר על חולי ומכות גורל אם תמצא משמעות לקיומך.

הלוגותרפיה כאמור מציעה שלושה שבילים מרכזיים למציאת משמעות בחיים – השביל היצירתי, השביל החווייתי, ושביל הגישה, המדגיש את הבחירה שלנו באופן ההתייחסות שלנו. חווית הקיום והמשמעות בחיים הינה פרטית ולא ניתנת להעברה או לשיתוף עם אדם אחר. הקיום קודם למהות, ועל כן האדם חופשי להיות מה שהוא בוחר להיות, אולם לעומת פילוסופים כגון עמנואל קאנט אשר מבחינתם משמעות החיים היא שילוב בין מדע ומוסר  או לעומת הפילוסוף לודוויג ויטגנשטיין אשר מחזיק בדעה שמובנו של העולם חייב להימצא מחוצה לו ושאם בכלל יש ערך הוא חייב להימצא מחוץ למה שקורה (ויטגנשטיין, 1994).  

פראנקל לעומתם מציע להסיט את המיקוד מהדלתות הסגורות אל הדלתות הפתוחות או הניתנות לפתיחה, הלוגותרפיה פותחת דלתות שכן המשמעות היא הערך החשוב ביותר בחיים, והחתירה למשמעות בחיים הופכת את החיים לכאלו ששווה לחיותם.  מציאת המשמעות בחיים מספקת תשובה לשאלת ה”למה” של החיים ובכך מאפשרת לאדם להתמודד עם מצוקות החיים ואתגריהם (פראנקל, 1981). תשובה זאת רלבנטית גם לכל הבחירות וההחלטות הגדולות שאדם עושה בחייו.

הלוגותרפיה מכירה בשני מישורים של משמעויות, ראשית יש משמעות עליונה, סדר אוניברסלי ובו יש מקום לכל אחד ואחד וניתן למצוא את הסדר הזה המונחים דתיים או חילוניים כל אדם לפי השקפתו, אולם בנוסף לשאלה הגדולה הזו על מקומי בתוך הסדר הגדול ישנן שאלות או סודות קטנים יותר של מה המשמעות שאני חש .

על פי הלוגותרפיה כל אדם הוא יחיד במינו ועל כל אדם עוברת שורת רגעים בלתי חוזרת ובכל אחד מהרגעים הללו טמונה משמעות מסוימת ועלינו להכיר בה ולהיענות לה – אלו הם הסודות הקטנים של המשמעות בחיים עצמם !

You may also like

להקיץ אל המשמעות
ניסיון האושר 
עטור מצחך משמעות
לוגותרפיה – לא למבוגרים בלבד