תקציר המחקר הנוכחי עומד לבחון את קווי הדמיון וההבדלים בין התיאוריה של הלוגותרפיה (לוגו-תאוריה) של ויקטור פרנקל לבין הפילוסופיה של הדאואיזם.
עם הזמן, בזמן שלימד לוגותרפיה, המחבר זיהה יותר ויותר אי-עקביות או לפחות קביעות בלתי מוסברות בתיאוריה הלוגותרפית של אנליזה קיומית. בהתבסס על הידע שלו בפילוסופיות אסייתיות, כלומר הדאואיזם, המחבר גילה באופן מעניין כמה קווי דמיון בין שתי התיאוריות הללו, לפיהן הפילוסופיה של הדאואיזם עוזרת למלא את הפערים הבלתי מוסברים בתיאוריית הלוגותרפיה.
העבודה הנוכחית היא קטע ממחקר מפורט יותר, הבוחן את היחסים הפילוסופיים בין לוגותרפיה לדאואיזם כדי לברר את קווי הדמיון העיקריים ביניהם, כמו גם את ההבדלים המכריעים ביניהם.
הגשר בין שתי הפילוסופיות הללו בנוי כפול. בצד אחד, ניתן לראות כמה התכתבויות בפרשנות של מילות המפתח המתאימות, DAO ומשמעות (גר.: Sinn). מצד שני, ניתן לבנות גשר בין התפיסה הדאואיסטית של Wei Wu Wei, עשייה על-ידי אי-עשייה, לבין "קריאת המצפון" הלוגותרפית שצריכה להיענות בפעולות ערכיות ומצביות תוך הגשמת החיפוש אחר "משמעות הרגע".
השיטה המועילה בתחום הלוגותרפיה, כלומר הדרך לצאת מהסבל שמספקים החיים עצמם, היא מה שנקרא פרדוקס, בעוד שבדאואיזם מומלץ להגיע לשכחה עצמית וללכת יחד עם ה-DAO כ"ה דֶרֶך". שתי ה"שיטות" מובילות למעמד של נטישה עצמית וכיבוש עצמי, אשר ניתן לפרט על ידי התמונה של "צף עם הזרם". ההתכנסות של שיטת הסטייה הלוגותרפית וה"כניסה ל-DAO" של הדאואיסט מובילה למושגים המופשטים של ה"אל הלא מודע" של פרנקל וה-DAO של דאואיסט, שמצד אחד משלימים זה את זה בצורה פוריה, ומצד שני נותנים הזדמנות להדגיש את ההבדלים הבסיסיים בין שתי הפילוסופיות.
עלינו להודות שאולי המהות והאישיות של עצמנו מורכבת מהסתירות הפנימיות שלנו, אשר מבוססות עליהן התכונה הפרדוקסלית של המין האנושי. ניתן להסביר את הפרדוקס הזה על ידי ההדגשה של פרנקל של
מה שנקרא "נואו-דינמיקה" וביטול המושג הומאאוסטזיס, שהוא מיוחס לתורת הפסיכואנליזה. לדעתנו, האדם צריך את שניהם. וזה בדיוק מתאר את הפרדוקס הבסיסי , מצד אחד אנחנו צריכים את המתח הפנימי והנואטי פנימה כדי לחיות את חיינו בהתאמה, לממש את החלק הדינמי שלנו בהוויה. המתח הנואטי הוא האנרגיה הפנימית ביותר שמובילה אותנו להשיג משהו, היא המוטיבציה לשאיפה שלנו מטרות, חיפוש אחר פעילויות משמעותיות, וכמיהה לאהבה ואושר. מנגד בצד אנחנו בהחלט צריכים גם לבסס מצב של איזון, הרמוניה או הומאאוסטזיס. את זה ניתן לראות בחתירה לרגיעה, שלווה פנימית, רוגע ויציבות נפשית כמו גם פסיכופיזית.
בעיקרו של דבר, המחקר הנוכחי מחולק לשני חלקים. בהנחה שרוב הקוראים מכירים היטב את הלוגותרפיה של ויקטור פרנקל, בחלק הראשון ייגרמו כמה מהלומות על הנחות היסוד הפילוסופיות של הדאואיזם מבלי להיכנס יותר מדי לפרטים הסינולוגיים או הדתיים המדעיים; מלבד זאת, הוא יתרכז ברגעים המבניים, המציעים את ההשוואה הטובה ביותר ללוגותרפיה. החלק השני ידגיש את הנקודות המשלימות כמו גם את הנקודות המפרידות של שתי הפילוסופיות, אשר יבהירו איזו דוגמה שלא הייתה מוסברת עד כה, אך ניתנת לפירוש מוטעה בקלות.
Way (DAO) is the Meaning (SINN)
Daoism and Logotherapy
presented by Andreas Schreiber
לקריאת המאמר המלא 24 עמ' אנגלית כולל ביבליוגרפיה עשירה
© CITE: Chan, J. C. K., & Schreiber, A. Way (DAO) is the Meaning (SINN)
This site is not for profit. ©All rights reserved to the authors and authors of the article and / or the book and / or to the source sites – we respect copyright and make an effort to locate the rights holders in the photographs and texts that come to us. If you have identified a photo or text on the site that you have rights to, you may contact us by email and request to stop publishing it or request to add your credit.