חינוך מחפש משמעות

חינוך מחפש משמעות: על מוטיבציות האדם מול מוטיבציות החברה ועל פדגוגיה מתבוננת כדרך לתווך ביניהן. / מאת ד"ר אורן ארגז

"…כל עוד חינוך איננו מציע מרחבים אישיים שבהם ניתן לחפש משמעות מתוך חירות, סופו שהוא מציב את החברה בנקודת הסיום של החיפוש. בכך הוא קובע היכן על היחיד "למצוא" משמעות כזאת, ומהלך החיפוש מאבד את משמעותו" / מתוך המאמר 

תקציר,

במאמר זה אציע מודל למחשבה ועשייה חינוכית מתוך עיון בשתי תיאוריות מוטיבציה של היחיד, ואנתח את האופן שבו חינוך, המעוגן בדרך כלל בנקודת מבט חברתית, מספק מענה למוטיבציות אלו. בהמשך אציע כיוון פדגוגי שייתן מענה לבעיות שיעלו בניתוח. חלקו הראשוןשל המאמר יפתח בהבחנה אריסטוטלית בין הסבר מכניסטי לבין הסבר תכליתי. שני קטבים אלו יהוו בסיס להצבת תפיסת מדרג הצרכים של מאסלו, שיציג את האדם כנדחף לפעולה באופן מכניסטי מצד אחד, ולהצבת תפיסתו של ויקטור פרנקל כתפיסה המייצגת את דפוס האדם הנמשך אל משמעות ואל תכליות עליונות מצד אחר. חלקו השני של המאמר ימקם את מערכת החינוך הציבורית הישראלית על בסיס מודל זה כנטועה בעיקר בדפוס המכניסטי, אך גם כמבקשת לחלץ עצמה אל עבר הדפוס התכליתי באמצעות מהלכים דוגמת "ישראל עולה כיתה", שיוצג כפתרון בלתי מספק. חלקו השלישי של המאמר ידגים כיצד בכל זאת אפשר לכונן "איים של חיפוש משמעות" באמצעות פדגוגיות התבוננות ומיינדפולנס (מודעות קשובה). איים אלו דורשים באופן פרדוקסלי איון של תוכנית הלימודים על מנת שלמשמעות תהיה משמעות.
מילות מפתח: מאסלו, מוטיבציה, מיינדפולנס, פדגוגיה מתבוננת, פרנקל.

איור מתוך המאמר
האיור לקוח מתוך המאמר

לקריאת המאמר המלא – היכנסו כאן

למאמרים נוספים בתחום חינוך ותפיסת המשמעות

Image by fotokrug from Pixabay 

נכתב ע"י ד"ר אורן ארגז

ד"ר אורן ארגז חבר סגל בפקולטה לחינוך במכללה האקדמית בית ברל. הוא חוקר בתחום החינוך המתמקד בתרגולי התבוננות, תודעה, גוף ועצמי מנקודות מבט פרקטיות, פילוסופיות ופסיכולוגיות. ספרו "מיינדפולנס והמהפכה השקטה בחינוך" יצא בהוצאת רסלינג ב 2021.

אחרים קראו גם את:

anxieties

The Use of Logoanalysis in a Counselling

המאמר מתאר שימוש בניתוח לוגותרפי (Logoanalysis) ומציג מודל מפורט וברור, במסגרת ייעוץ לסטודנטים שמתמודדים עם …

כתיבת תגובה

דילוג לתוכן